Ung kvinna i grön jacka utomhus
Foto: Liza Simonsson

Camilla: "Jag gjorde det, lärde mig nya saker"

"Jag gillar böcker man lär sig något av. En av mina favoriter är en bok om att sticka, med många bra tips. Den finns på lättläst svenska, det gör den mycket roligare att läsa och lättare att förstå." / Camilla, läser lättläst

Se filmen med Camilla

Filmen finns i tre versioner: utan textning, med textning och med syntolkning. Alla öppnas i ett nytt fönster.

FILM: Camilla

FILM: Camilla - med textning

FILM: Camilla - med syntolkning

 

Läser du mycket böcker?
– Ja, när jag kommer in i en läsperiod gör jag det. Just nu läser jag ”Sticka virka brodera”, en bok om handarbete. Den är också på lättläst svenska. Det är bra att det finns lättläst, det är mycket lättare att förstå. Det gör att jag läser mer böcker.

Vad är största skillnaden på lättläst och vanliga böcker?
– Storleken på bokstäverna. Det kan vara väldigt mycket text och smått i vanliga böcker, och så kan det vara  svåra ord också, så att man inte förstår. När jag läser lättläst förstår jag allting.

Har du några favoritböcker?
– En bok som jag har lånat minst två gånger är en bok om att städa. Den är på lättläst. I den finns det bra förslag på hur du kan hålla mer ordning. Ett tips är att man försöker plocka undan lite varje dag så går det lättare att hålla ordning. Ett annat förslag är att ha grejerna på en bestämd plats.

Vilken typ av böcker gillar du?
– Jag gillar böcker man lär sig något av. En bok jag läste lär dig hur du kan säga i olika situationer. Den heter ”Rätt sätt: du och andra tillsammans”. Om någon säger så, vad skulle du säga då. Det följer även med ett spel som handlar om samma sak. En annan bok jag tyckte om var en bok om vilken mat man ska äta för att må bra. Det var lite roligt att läsa. Och så tycker jag om att läsa om kärlek och djur.

Hur hittade du böcker på lättläst svenska?
– Jag fick veta att det finns böcker på lättläst svenska genom FUB, en förening för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning.

Lånar du böcker eller köper du?
– Jag lånar mest på biblioteket i Söderköping. Ibland sitter jag bara och kollar i någon bok, ibland kommer de fram och frågar om det är något jag letar efter.

Vad har du för andra  intressen?
– Jag tycker om att handarbeta. Jag har stickat en tröja till mig själv. Jag går i en musikgrupp och sjunger. Jag älskar dansband, jag kan ganska många texter utantill och så lyssnar jag mycket på dansband hemma. Med musikgruppen sjunger vi olika typer av musik. Både barnvisor och låtar som Guld och gröna skogar som Hasse Andersson sjöng i melodifestivalen, den tycker jag om.

Lär mer om lättläst

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)