Studiedag - Alla elevers rätt till läsning

En studiedag för dig som möter elever med lässvårigheter. Studiedagen vänder sig till alla som arbetar inom skolan. Du kan vara lärare, skolbibliotekarie, specialpedagog eller skolledare.

Alla elevers rätt till läsning

En studiedag för dig som möter elever med lässvårigheter

Måndag 9 oktober 2017, Hotel Grand Central i Stockholm

Att delta på MTMs studiedagar kostar ingeting. Men du måste förstås anmäla dig!
Begränsat antal platser och det är först till kvarn som gäller.

Studiedagen är fulltecknad!

Här finns all dokumentation från studiedagen

Program

9.00 Registrering och fika

9.30 MTM hälsar välkommen!

Dagens moderator
Ulla Bohman, MTM

Tillgängliga medier i skolan – en introduktion
Erik Rågvik och Helena Nordqvist, MTM

10.00  Allt du behöver veta om talböcker och taltidningar
Helena Nordqvist, MTM

10.40  Paus

10.50 Eleven, talboken, skolan
Maria Samuelsson, Grundskollärare och förstelärare, Värgårdsskolan 4-6, Kinda kommun

11.35  Allt du behöver veta om lättlästa böcker och nyheter
Erik Rågvik, MTM

11.50 Lunch på egen hand

13.10 Vad är egentligen lättläst? 

Bengt Fredrikson, chefredaktör 8 Sidor och författare till flera lättlästa faktaböcker

13.50 Paus

14.00 Skolbibliotekarien och läsningen - hur kan bibliotekarie och lärare samverka och komplettera varandra?
Cilla Dalén, bibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm

14.45 Fika med kakor

15.15 “Man fattar bättre när man får tala om det man läst” - om inkluderande läsundervisning
Jenny Edvardsson, gymnasielärare i svenska och historia och förstelärare inriktning svenska, språkutveckling och IKT vid Wendesgymnasiet i Kristianstad

16.00 – 16.15 Summering av dagen och avslutning
Ulla Bohman

Plats

Grand Central by Scandic
Kungsgatan 70, Stockholm
Vägbeskrivning (öppnas i nytt fönster)

 

Mer om “Man fattar bättre när man får tala om det man läst” - om inkluderande läsundervisning

Att ge alla elever förutsättningar att kunna delta och vara delaktiga i arbetet med text och läsning är viktigt. Men hur gör man det? Under föreläsningen berättar och beskriver Jenny Edvardsson hur hon arbetar med sina elever på Wendesgymnasiet, ett yrkesgymnasium i Kristianstad, för att få till en inkluderande läsundervisning.

Jenny Edvardsson är gymnasielärare i svenska och historia och förstelärare inriktning svenska, språkutveckling och IKT vid Wendesgymnasiet i Kristianstad. För sitt arbete med att tillgängliggöra undervisningen och få alla elever inkluderande har Jenny prisats. 2015 tilldelades hon Amy-priset och samma år var hon en av Guldäpplet-pristagarna. I boken Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning beskriver Jenny sitt arbete med läsning och litteratur. Hon kopplar samman relevant forskning och teori med sina erfarenheter av undervisa killar på ett yrkesgymnasium.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)